Sommaren är för många en årstid som förknippas med sol och lata dagar i hängmattan. Detta är så klart härligt men det kan också vara ett tillfälle att komma igång med sin träning. Det finns många olika träningssätt som hör sommaren till och det behöver inte vara så jobbigt att komma igång. Idag tänkte vi därför tipsa om olika sätt att börja träna och (förhoppningsvis) fortsätta under en längre tid. 

Ett bra sätt att hålla i träningen är genom att hitta en träningskompis. Nästan oavsett vilken träningsform du ägnar dig åt så är det lättare att ta sig ut om du bestämt tid och plats i förväg med en vän. Det är då svårare för dig att stanna kvar i soffan om din kompis står och väntar. För du vill väl inte svika din vän?

Det är också viktigt att du hittar en träningsform som passar dig. Löpning eller simning är två säkra kort som också passar perfekt på sommaren. Det varma vädret och långa dagarna gör att du kan hitta den tid som passar dig bäst och då ge dig ut. Dessa träningsformer är också väldigt mångsidiga och tränar stora delar av kroppen. Perfekt va?

Om du är skadad eller har andra problem är det dock viktigt att du tar det försiktigt. Det är annars lätt att du förvärrar situationen och det kan då dröja ännu längre innan du kan komma igång med träningen. Ta det därför lugnt och se till att bli kvitt skadan först. Kanske kan ett besök hos en arbetsterapeut eller liknande vara precis det du behöver?

Träning ska präglas av glädje så se till att hitta en träningsform som du gillar och inte har ångest inför. Det kommer du tjäna på. Lycka till!

Posted in: Blogg.
Last Modified: juni 19, 2017